Doordat de gemeente Amsterdam in de voorbereidende fase zit voor nieuwbouw met woningen, commerciële en maatschappelijke ruimte op het Havenstraatterrein, moeten er ook stillere transformatoren geplaatst worden. Liander heeft vastgesteld dat het onderstation Karperweg met de bestaande stationsconfiguratie (45 MVA) de voorspelde belastinggroei niet aan kon. De reeds bekende klantaanvragen, waaronder een AC6 aansluiting ten noorden van de Zuidas, zorgen in de komende jaren voor een belastingtoename van ongeveer 20-25 MVA. Dit betekent dat er onvoldoende vermogen beschikbaar is om deze ontwikkelingen te faciliteren. Ook waren de bestaande assets (waaronder de 36 velden van de 10 kV schakelinstallatie) technisch verouderd en vormden de vier oude 15 MVA-transformatoren een aannemelijk risico op geluidshinder voor direct omwonenden. Teneinde op de schaars beschikbare ruimte meer vermogen te kunnen leveren, biedt het nieuwe ontwerp, dat uit een hoofdgebouw en een bijgebouw met de trafocellen bestaat, 54 stuks 10 kV velden die in een gestapeld installatiegebouw zijn geplaatst. De drie nieuwe 40 MVA transformatoren zijn in een dichte transformatorcel geplaatst zodat er geen risico op geluidhinder voor omwonenden is.