Naar Menu

HomeProjectenboekUitgebreid zoeken

Voormalig Renaultgebouw

Opdrachtgever
DvM Ontwikkeling
Architect
Van Moort en Partners Architekten
Stadsdeel
Oost
Projectarchitect(en)
Peter Hormeyer
Aannemer
DvM
Adres
Wibautstraat 224
Programma
7.851 m2 bvo, kantoor- en bedrijfsfuncties met inpandig parkeren
Fotografie
Roos Aldershoff


Het Renaultgebouw aan de Wibautstraat werd in 1957-1960 gerealiseerd in opdracht van de Règie Nationale des Usines Renault Frankrijk. Het ontwerp was gemaakt door W.S. van de Erve, in nauwe samenwerking met de Service d’Architecture van de Règie. De bouw van de Renaultgarage volgde op het grote succes van Renault Dauphine, dat Frankrijks grootste automobielfabriek in enkele jaren naar de derde plaats op de Nederlandse automarkt deed klimmen. De vestiging aan het Mr. Treubplein was indertijd de grootste en modernste nederzetting van Renault buiten Frankrijk.
Ingegeven door de locatie is gekozen voor een trapeziumvormig gebouw, dat in hoofdzaak bestaat uit twee zwevende bouwlagen met een oppervlakte van 6.000 m2. De betonnen vloeren worden gedragen door regelmatig geplaatste dito kolommen die op de begane grond fungeren als pilotis. De vliesgevels zorgen voor een grote mate van transparantie welke contrasteert met de geslotenheid van de kopgevels aan de noord- en de zuidzijde.
Deze unieke functionele en constructieve opzet is uitgangspunt geweest voor de transformatie van het garagegebouw naar een multifunctioneel kantoorgebouw. De gevels zijn vervangen door een moderne aluminium gevel. De inrit naar de omhoog spiralende hellingbaan is naar de achterzijde verplaatst, waardoor de gehele begane grond aan de Wibautstraat bestemd kan worden voor publieksgerichte functies.
De oorspronkelijke functie, het stallen van auto’s op de verdieping en dak, is behouden met een aanvulling van een kantoorzone langs de gevel.
Om de oorspronkelijke transparantie in het gebouw te waarborgen, is de scheiding tussen parkeren en kantoren geheel uitgevoerd in glasbouwstenen. Het bijzondere karakter van het interieur - hoge ruimten met bekiste betonplafonds, kolommen met paddestoelkoppen en een vrije overspanning van 10,5 meter - is eveneens behouden. Alle moderne voorzieningen - lucht, akoestiek en licht - zijn zichtbaar gemonteerd.
De invulling van de begane grond door publieksfuncties geeft het gebouw een open karakter naar de stad, waardoor de door verkeer gedomineerde WIbautstraat en mr. Treubplein aan beleving gewonnen hebben.

  


Over deze site

Disclaimer