Naar Menu

Gemeente
Amsterdam
Gebouwd in Amsterdam
HomeProjectenboekUitgebreid zoeken

Borneohof

Opdrachtgever
De Alliantie
Architect
Geusebroek Stefanova
Stadsdeel
Oost
Projectarchitect(en)
Peter Geusebroek
Aannemer
J.M. Deurwaarder Bouwbedrijf
Adres
Borneostraat 31-37, Javaplein 6-12, Madurastraat 104-136
Aantal woningen
67


Fin Won Kam Opp
SH 5 3 70
OH 2 4 124
OH 3 3 84
K 4 3 87
K 4 3 117
K 2 4 125
K 1 3 102
K 4 3 96
K 12 3 92
OH 2 2 84
OH 6 3 100
SH 4 5 124
SH 8 3 76
SH 2 4 84
OH 1 2 141
SH 1 4 94
OH 5 3 88
OH 1 3 118
----------------------------
67 95

In het kader van de vernieuwing van de Indische buurt is in 2007 door het stadsdeel besloten om het in redelijke bouwkundige staat verkerende Borneoblok met circa 150 kleine verouderde woningen aan het Javaplein, te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Door verandering van het volume van het nieuwe bouwblok moest een nieuw stedelijk plein worden gecreŽerd als het nieuwe hart van de Indische buurt.

De nieuwe Borneohof bevat 67 koop- en huurwoningen, waaronder vier rolstoelgeschikte woningen, die gegroepeerd zijn rondom, georiŽnteerd op en worden ontsloten door een groene hof. Door de wijze van inrichting van deze collectieve ruimte, wordt deze hof echter ruimtelijk beleefd als drie verschillende hoven. Hierdoor ontstaat er een intieme sfeer die ervoor zorgt dat het een aantrekkelijke ontmoetingsplaats voor de bewoners vormt. De binnenhof is bereikbaar door vier hoge poorten die doorzichten genereren tussen de straat en de hof. In twee van deze poorten is door Piet Hein Eek een kunstwerk gerealiseerd met deuren van sloophout.

De vormgeving van De Borneohof sluit grotendeels aan bij de architectuur van de omgeving. Het pleingebouw met zijn arcade en de toren wijkt daarin af. Het is een oriŽntatiepunt in de wijk en het herbergt, achter de arcade in de plint, voor de wijk belangrijke sociaal-maatschappelijke voorzieningen: de bibliotheek, een grand cafť en een fitnesscentrum. Door een ondergrondse parkeergarage onder de nieuwbouw te situeren, konden de aangrenzende straten en het plein autoluw worden.


Over deze site

Disclaimer
Amsterdam.nl